Susisiekimo ministerija gesina aistras dėl garsiai nuskambėjusių siūlymų keisti su sovietiniu laikotarpiu neva susijusius kelio ženklus. Pasak ministerijos atstovo Dmitrijaus Bialo, jau yra parengtas ilgalaikis planas, kaip Lietuvoje bus keičiami kelio ženklai remiantis atnaujinta Jungtinių Tautų konvencija. Tai bus padaryta per maždaug 15 metų laikotarpį, siekiant neišleisti papildomų lėšų.
Turi ilgalaikį planą
Seimo konservatorių frakcijos siūlymas keisti dabartinius kelio ženklus, nes šie esą yra sovietinio dizaino, sulaukė didžiulio atgarsio visuomenėje. Visuomenėje iškeltas klausimas, ar tikrai tai yra prioritetinis projektas. Apie tai trečiadienį jau rašė LRT.lt portalas.
Į kilusį ažiotažą sureagavo ir Susisiekimo ministerija. Kelių ir oro transporto politikos grupės vadovas D. Bialas darkart patikino, kad šiuo metu KET įtvirtinti kelio ženklai ir jų atvaizdai atitinka tarptautinėje Jungtinių Tautų kelio ženklų ir signalų konvencijoje numatytus kelio ženklus ir jų atvaizdus (formą, spalvą, reikšmę, paskirtį ir pan.).
Kelio ženklai / P. Peleckio / BNS nuotr.
Pasak ministerijos atstovo, kaip tik šiuo metu baigiami rengti minėtos konvencijos atnaujinimai. Galutinis dokumentas turėtų būti pateiktas valstybių svarstymui rugsėjį, tuomet Susisiekimo ministerija ketina imtis pokyčių Lietuvos teisės aktų sistemoje.
„Mes turime ilgalaikį planą, ką reikėtų daryti ateityje su kelio ženklais. Atnaujinus Kelio ženklų ir signalų konvenciją, Susisiekimo ministerija inicijuos ir pradės rengti atitinkamus patobulinimus ir tam tikra dalis kelio ženklų, kurie konvencijoje atrodys šiek tiek kitaip, jų vizualizacijos bus patobulintos, tai atitinkamai tie ženklai pirmiausia atsiras teisės aktuose, Kelių eismo taisyklėse, o tada palaipsniui kelio ženklai atsiras ir keliuose“, – aiškino D. Bialas.
Dmitrijus Bialas / Stop kadras / LRT nuotr.
Tikslas – suvienodinti, pagerinti eismo saugumą
Ministerijos atstovo teigimu, darbai atnaujinant Kelio ženklų ir signalų konvenciją buvo pradėti dar prieš dešimtmetį, atitinkamai ir galutinio dokumento derinimas gali užtrukti ne vienus metus. Bet ministerija bręstantiems pokyčiams ketina pradėti ruoštis jau šį rudenį.
Kaip aiškino D. Bialas, vienas pagrindinių šių pokyčių tikslų – suvienodinti kelio ženklus Jungtinėms Tautoms priklausančiose šalyse, taip pat pagerinti ir eismo saugumą.
„Tikslas yra daugialypis. Vienas iš tikslų yra harmonizuoti visus naudojamus kelio ženklus, patobulinti simbolius, kad jie būtų paprastesni ir labiau atpažįstami. <…> Taip pat jie atnaujinami dėl geresnio matomumo, geresnio informacijos įsisavinimo“, – pridūrė jis.
Susisiekimo ministerija / M. Miežonio / BNS nuotr.
Kelio ženklai / Ž. Gedvilos / BNS nuotr.
Kurį laiką matysime ir senus, ir naujus kelio ženklus
Susisiekimo ministerijos pateiktais duomenimis, Lietuvoje vien valstybinės reikšmės keliuose yra apie ketvirtis milijono kelio ženklų, todėl natūralu, kad jų pakeisti vienu metu nėra realu. D. Bialas atskleidė, kad dėl šios priežasties ganėtinai ilgą laiką būtų matomi ir seno, ir naujo tipo kelio ženklai, tai būtų nurodyta ir KET.
„Kelio ženklų keitimo procesą reikia sustyguoti. Planą mes turime. Paprastai konvencija tokiems pakeitimams duoda gan ilgą laikotarpį, kuris reikalingas susitariančioms šalims prisitaikyti prie pakeitimų. Tas laikotarpis būna iki 15 metų. Tai preliminarus planas būtų paprastas, kad teisės aktuose be senų kelio ženklų būtų įtvirtinti ir nauji kelio ženklai, kurie iš principo nepasikeis, bet kažkiek patobulės dizainas.
Tai pirmiausia jie atsiras teisės aktuose, o paskui, atnaujinant kelio ženklus, jie atsiras ir gatvėse. Bet, savaime suprantama, tas neįvyks per dieną, savaitę, mėnesį ar metus. Norint, kad šis procesas nekainuotų papildomai, planas yra seną kelio ženklą keisti nauju tik tokiu atveju, kai yra poreikis keisti: kai kelio ženklas sugadinamas, praranda matomumo, atspindimumo savybes ir t. t. Būna ženklų, kurie po 10, 12 ar netgi 15 metų dar atitinka reikalavimus. <…> Mes nekalbame apie trumpesnį [pakeitimo] laikotarpį nei 5 metai, nes tiek trunka kelio ženklo garantinis laikotarpis“, – detalizavo jis.
Kelio ženklai / P. Peleckio / BNS nuotr.
Problema – per daug kelio ženklų
Prieš keletą metų Seimo narys Kęstutis Masiulis atkreipė dėmesį, kad Lietuvoje yra per daug kelio ženklų. Todėl jis kreipėsi į Susisiekimo ministeriją su prašymu peržiūrėti kelio ženklų įrengimo taisykles.
D. Bialas patikino, kad šis klausimas nėra užmirštas, todėl ieškoma sprendimų, kaip optimizuoti kelio ženklų naudojimą, nes tai susiję ne tik su papildomomis išlaidomis, bet ir eismo saugumu.
Kelio ženklai / P. Peleckio / BNS nuotr.
Kelio ženklai / P. Peleckio / BNS nuotr.
„Mes žinome tą klausimą dėl kelio ženklų kiekio, kad tas skaičius kartais gali būti pernelyg didelis. Ministerija iš principo palaiko tokią poziciją, kad kelio ženklų būtų tiek, kiek reikia, kad nebūtų ženklų pertekliaus ir eismo organizavimą būtų galima vykdyti kitais būdais, naudojant kitas inžinerines priemones.
Visų pirma, tai yra vizualinė tarša, vairuotojo dėmesio atitraukimo nuo situacijos keliuose problema, ypač, kai mes kalbame apie kažkokius neesminius, informacinio pobūdžio kelio ženklus. Juolab reikėtų įvertinti ir tai, kad visi kelio ženklai kainuoja“, – sakė ministerijos Kelių ir oro transporto politikos grupės vadovas.
Šaltinis: lrt.lt