Jonas Ohmanas neliečiamas: tūkstantinės baudos žurnalistams viešinantiems jo įstaigos išlaidas

Naujienos

Už diskusijas apie J. Ohmano finansus žurnalistams skiriamos baudos

Prieš keletą mėnesių viešojoje erdvėje pasirodė žinia apie tai, kad organizacijos „Blue/Yellow“ steigėjas Jonas Ohmanas galimai švaisto Ukrainai surenkamas lėšas. Teigta, kad jis sau ir savo komandai už nakčiai užsakytus tris kambarius viename Ukrainos viešbutyje sumokėjo net 5300 JAV dolerių[1].

Tai greitai sukėlė visuomenės pasipiktinimą. Juk žmonės bei verslai aukoja Ukrainai, o ne organizacijos vadovų bei darbuotojų pramogoms arba poilsiui. Tačiau netrukus ši informacija buvo paneigta aiškinant, kad įsivėlė klaida: esą ukrainiečiai suklydo rašydami valiutą, taigi vietoje Ukrainos grivinų parašė JAV dolerius.

Vis dėlto, ši istorija ne vieną privertė suabejoti tiek organizacijos „Blue/Yellow“ veiklos skaidrumu, tiek paties J. Ohmano nuoširdumu. Tai puikiai suprato ir pats organizacijos steigėjas, ir „Blue / Yellow“ komunikacijos vadovas Karolis Žukauskas, kuris pareiškė, kad laikas dezinformacijai yra pasirinktas neatsitiktinai – neva taip siekiama sumenkinti prieš karo Ukrainoje metines vykusią „Radarom“ akciją.

Pasigirdus kalboms apie tikrovės neatitinkančią informaciją arba dezinformacijos platinimą, dėmesį į šią situaciją atkreipė ir Lietuvos radijo ir televizijos komisija (LRTK), vadovaujama Rimanto Bagdzevičiaus. Komisija atliko tyrimą ir galiausiai nubaudė informaciją apie J. Ohmano apsilankymus viešbučiuose „YouTube“ kanale „Komentaras TV“ skelbusią Giedrę Gorienę. Ji ir jos pašnekovas laidoje sulaukė tūkstantinių baudų.

„Komentaras TV“ gavo baudą dėl dezinformacijos skleidimo. Ekrano nuotrauka
„Komentaras TV“ gavo baudą dėl dezinformacijos skleidimo. Ekrano nuotrauka

LRTK pateikė savo sprendimą: „Komentaras TV“ turės atsakyti dėl J. Ohmano „šmeižto ir dezinformacijos atakos“

„YouTube“ kanale „Komentaras TV“ paskleidė nepalankią nuomonę apie Lietuvos pilietybę turintį Švedijos pilietį J. Ohmaną. Taip nustatė LRTK pirmininkas R. Bagdzevičius su savo kolegomis, kurie vienbalsiai nusprendė G. Gorienę ir jos laidoje taip pat dalyvavusį Valdą Tutkų pažaboti skirdami jiems 1900 eurų baudą.

„Lietuvos radijo ir televizijos komisija (LRTK) įvertino sausio 30 dieną „Youtube“ platformoje paskelbtą „Komentaras TV“ vaizdo įrašą, kuriame žurnaliste prisistatanti Giedrė Gorienė paskleidė melagingą informaciją apie organizacijos „Blue / Yellow“ įkūrėją Joną Ohmaną, neva neskaidriai naudojusį Ukrainai renkamas lėšas. Už paskleistą dezinformaciją atsakingai bendrovei, kuriai vadovauja G. Gorienė, skirta 1900 eurų bauda“, – skelbiama valstybinio transliuotojo analitinėje analizėje[2].

Nurodyta, kad laidos dalyviai tyčia viešai skelbė melagingą, tendencingą, šališką, jokiais faktais nepagrįstą informaciją, ją pateikdami emocingai ir siekdami suformuoti nepalankią nuomonę apie „Blue Yellow“ steigėją ir valdybos pirmininką J. Ohmaną ir jo paramos rinkimo Ukrainai veiklą.

LRTK teigimu, paskleista informacija buvo siekiama pateikti klaidingas žinias apie J. Ohmano ir organizacijos „Blue Yellow“ veiklą, bei sudaryti įspūdį, kad Ukrainai renkamos paramos lėšos yra neskaidriai panaudojamos, skatina nepasitikėti paramos rinkimo organizacijomis ir nebeaukoti Ukrainai.

„Toks dezinformacijos skelbimas viešai, ypač šių dienų geopolitiniame kontekste, yra pavojingas, kurstantis nepasitikėjimą ir nepagrįstas abejones paramos rinkimo Ukrainai procesu“, – teigiama LRTK pranešime.

Išvadoje nurodyta, kad laidoje paskleista informacija pagal Lietuvos Respublikos visuomenės informavimo įstatymo 2 straipsnio 15 dalį kvalifikuotina kaip dezinformacija – tyčia viešai paskleista melaginga informacija, o atsižvelgiant į pažeidimo pavojingumą (užsakomosios audiovizualinės žiniasklaidos paslaugų kataloge pateikta laida buvo peržiūrėta daugiau nei 56 tūkst. kartų) bendrovei „GORUVA“ buvo skirta 1900 eurų bauda.

LRTK pirmininkas R. Bagdzevičius. ELTA nuotrauka
LRTK pirmininkas R. Bagdzevičius. ELTA nuotrauka

Dalis visuomenės pasipiktino tokiu LRTK sprendimu, kiti net ėmė spėlioti, kad šis sprendimas nėra visiškai objektyvus, nes LRTK pirmininkas R. Bagdzevičius yra artimas konservatorių veido, profesoriaus Vytauto Landsbergio aplinkos žmogus. Su šiuo politiku R. Bagdzevičius ne kartą buvo užfiksuotas tiek Signatarų namų balkone, tiek ir kituose oficialiuose renginiuose[3].

Primename, kad „Youtube“ kanalo „Komentaras TV“ laidoje ir vėliau socialiniuose tinkluose buvo pasirodžiusi informacija, kad J. Ohmanas už nakčiai užsakytus tris kambarius viename Ukrainos viešbutyje sumokėjo net 5300 JAV dolerių. Vėliau informacija buvo paneigta, teigta, kad buvo padaryta klaida rašant valiutų ženklus.

Į J. Ohmano daržą krenta ir daugiau kritikos strėlių

O ši istorija nėra vienintelė, kuri dalį piliečių privertė atsargiau vertinti J. Ohmaną. Neseniai šis visuomenininkas, duodamas interviu LRT žurnalistei Ritai Miliūtei pareiškė, kad „Rusija galėtų mus papulti“ ir kad taip būtų parodyta, „kas yra kas“.

Tokie jo komentarai išsakyti kalbant apie tai, kad Vakarų ir NATO pareigūnai vis dažniau kalba apie realią Rusijos grėsmę, o kai kurie Lietuvos politikai tai neigia, sako, kad tai nieko rimto, pavojus gali užklupti nebent po kelerių metų.

Tokių J. Ohmano išsišokimų yra ir daugiau. Pavyzdžiui, dar praėjusią vasarą J. Ohmanas socialiniuose tinkluose teigė, kad Lietuvos vėliavų iškėlimas per NATO viršūnių susitikimą Vilniuje yra Rusijai naudinga veikla. Vėliau LRT laidoje „Savaitė“ jis dar sykį pakartojo savo nusistatymą prieš Lietuvos vėliavos iškėlimą, išvadino kai kuriuos žinomus šalies žmones vatnikais.

Primename, kad NATO aukščiausio lygio susitikimo metu Vilniuje „Blue Yellow“, kartu su LRT ir „Stiprūs kartu“ surengė akciją – susitikimo metu ragino mieste iškelti kuo daugiau Ukrainos vėliavų.

Tačiau kai kurie šalies piliečiai, pavyzdžiui, sportininkas Žydrūnas Savickas atsakydamas į tai ragino iškelti Lietuvos trispalves. Kai interviu metu, J. Ohmano buvo paklausta apie Lietuvos vėliavos iškėlimą, jis atsakė taip:

„Oi, šitie… Aš dabar pasakysiu labai negražiai. Šitie mūsų vatninkai, savickai ir panašiai, kokie ten bebūtų, kokie jie ten „reikšmingi“, realiai yra nulis, jie nori tiesiog sau pasidaryti piarą ir tuo pačiu būti naudingi Rusijai. Čia labai jau negražiai sakau, bet tiesiog aš matau tą visą – biški juokinga, biški graudu. „Patriotai“… Kas čia patriotas? Čia esu aš. Atsiprašau šioj vietoj. <…> Bet čia marginalai, nieko.“

Nustebinti gali ir tai, kad „Blue-Yellow“ organizacijoje, būtent prasidėjus plataus masto karui Ukrainoje, darbuotojų skaičius ir jų atlyginimai gerokai išaugo.

Pačios organizacijos 2017 m. finansinėje ataskaitoje matoma, kad ji gavo paramos iš fizinių asmenų 145 983 Eur., o suteikė labdaros ir paramos už 108 109 Eur. Beveik 38 tūkst. Eur buvo nurašyti sąnaudoms, darbuotojų išlaikymui buvo skirta vos 472 eurai, o 34,7 tūkst. eurų nurašyti prie „kitų išlaidų“.

Nuo pat 2018 m. iki 2022 m. pavasario deklaruota, kad įstaigos darbuotojai atlyginimo negavo, o 2022 pavasarį, atlyginimas šovė iki 1,7 tūkst. Eur. Palaipsniui vis augo iki tol, kol pasiekė 3,2 tūkst. eurų, o vėliau, ir 5,02 tūkst. eurų ribą.

Be abejonės, tai kelia daugybę klausimų dėl veiklos skaidrumo. Juk kaip paramos organizacijai, tai gana solidūs atlyginimai. Palyginimui, net Lietuvos Seimo nario atlyginimas siekia truputį daugiau nei 3500 Eur neatskaičius mokesčių.

Šaltinis: 77.lt

Patiko? Pasidalinkit! Ačiū. 🙏
Laisvadienis.lt
error: Alert: Content is protected !!